h1

De kenniswerker

juni 8, 2008

De Nederlandse samenleving is een kennissamenleving aan het worden. Kennis is een steeds belangrijkere productiefactor geworden. De soort kennis die van medewerkers wordt gevraagd is aan veranderingen onderhevig. Gebruikelijke oplossingen en kennis vodoen niet langer. De traditionele medewerker is veranderd in een kenniswerker. Van kenniswerkers wordt gevraagd om nieuwe oplossingen te bedenken voor unieke problemen. Voor deze oplossingen moet steeds nieuwe kennis worden ontwikkeld.

Een kenniswerker is géén beroep, maar een kenmerk van een beroep. Harrison en Kessels omschrijven de kenniswerker als: ‘(…) any who contributes to the core of economic activity in an organisation whose profitability and progress depend primarily on effective knowledge work (…)’. Volgens Weggeman is een kenniswerker iemand die voor het goed uitvoeren van zijn primaire taak, permanent relatief veel moet leren. De belangrijkste competentie van een kenniswerker zou daarom moeten zijn: handelingsgericht leren, ofwel leren ‘on the job’

Het leren van de kenniswerker is in belangrijke mate zelfgestuurd: kenniswerkers maken hun eigen plan voor leren en bewaken dat plan zelf. Ze stellen eigen leerdoelen op en ondernemen op eigen gelegenheid leeractiviteiten. Kenniswerkers reflecteren op gemaakte fouten, geconstateerde moeilijkheden die ze tegenkomen en de successen die ze behalen. Kenniswerk is leerintensief werken.

Kenniswerken leer je niet uit een boek, maar door het te ervaren. De literatuur over “situated cognition” maakt duidelijk, dat alleen kennis die onlosmakelijk verbonden is met toepassingssituaties transfer oplevert in vergelijkbare situaties en contexten.

Het hoger onderwijs zal er voor moeten zorgen er binnen opleidingen authentieke leersituaties worden gecreëerd, waarin leren in een professionele praktijk plaats vindt. Studenten zullen dan al tijdens hun studie als junior professional deel uitmaken van een professionele community, het professionele discours en de professionele cultuur. Ze worden tijdens hun studie zo vroeg mogelijk geconfronteerd met echte opdrachten uit te voeren voor echte opdrachtgevers.

In authentieke praktijksituaties waar handelingsgericht, dat wil zeggen competentiegericht, wordt geleerd. Eventuele nieuwe kennis die studenten op basis hiervan ontwikkelen leggen ze vast in een webpublicatie, lessons learned documenten, een wiki. Web 2.0 applicaties worden gebruikt om de peergroup te laten reageren op het de nieuw ontwikkelde kennis. Samen met de professionele community beoordelen de docenten de relevantie van deze publicaties. De rol van de docent als beoordelaar van geleverde prestaties is (gelukkig?) nog niet zo erg aan verandering onderhevig.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: